Türkiye’nin küresel pazarlarda yükselen değeri olan makarna, peynir, tavuk, balık, domates, kıyma, baharat ve soslarla uyum sağlayan yapısıyla ülkenin önemli ihracat kalemlerinden biri haline geldi. 2024 yılının ilk 9 aylık diliminde yüzde 9 artış gösteren makarna üretimi, 606 milyon dolardan 659 milyon taşıdı ve Türkiye’yi dünya pazarında ikinci sıradaki yerini sağlamlaştırdı.
155 Ülkeye Türk Makarnası Ulaştı
Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk, 2024’ün Ocak-Eylül döneminde 155 ülke sofralarına Türk makarnasının ulaştığını belirtti. Öztürk, 2025 yılında Türkiye’nin makarna üretiminde 1 milyar doları aşma potansiyeline dikkat çekti.
Son 5 Yılda %41’lik Artış
Türkiye’nin makarna ihracatı, son 5 yılda yüzde 41 oranında büyüme kaydederek 577 milyon dolardan 813 milyona ulaştı. Başkan Öztürk, “Makarna ’da benzer seyri koruyarak önümüzdeki 5 yıllık vadede 1 milyar 250 milyon dolarlık ihracat hacmine ulaşabiliriz. Avrupa’dan Uzakdoğu’ya, Amerika’dan Afrika’ya dünyanın dört bir tarafında güçlü bir şekilde yerimizi alıyoruz. Makarna sektörümüzün ihraç pazarlarındaki çeşitlilik bizleri hedeflere ulaşma konusunda cesaretlendiriyor” şeklinde konuştu.
İhracat Listesinde Somali ve Venezuela İlk Sıralarda
Makarna ihracatında Türkiye’nin en büyük pazarında 93 milyon satışla Somali oldu. Venezuela ise 70 milyon dolarla ikinci sırada yer aldı. Gana’ya yapılan makarna ihracatı yüzde 80 artışla 55 milyona ulaşırken, Japonya 54,5 milyon parça taleple listede dördüncü sıranın sahibi oldu.
ABD ve Çin’den Artan Talep
ABD’ye makarna ihracatı yüzde 33’lük artışla 15 milyon dolardan 20 milyon dolara çıkarken, Çin’de 16 milyon dolar taleple dikkat çekildi. İlk 10 ülke arasındaki diğer pazarlar ise Togo, Kamerun, Benin, Nijer ve Irak izledi.